Introductiecursus

Kennismakingscursus Zijnsgeoriënteerde Mindfulness/Meditatie

 

 

"De kunst van Aanwezig Zijn"
ontspanning door meditatie
 

 

Wil jij:

-  milder en vriendelijker naar jezelf kijken,

-  stoppen met jezelf proberen te "verbeteren",

-  zorgeloosheid, vrijheid, gemak en compassie ervaren,

-  oefeningen leren waar je de rest van je leven wat aan hebt,

-  genietend en ontspannen in het leven staan,

-  beter slapen,

-  nieuwe gedragsmogelijkheden leren om met "problemen" om te gaan,

-  ervaren dat je veel ruimer (en gevoelsmatig rijker) bent dan je denkt,

-  ervaren dat je in wezen al vrij bent?

-  Of,  gewoon voor de lol.

 

Zijnsgeoriënteerde Meditatie biedt die mogelijkheid.

Door open en oordeelloos te kijken naar wat er is en die situatie of jezelf niet te willen veranderen komt je geest tot rust. Je valt niet meer samen met de situatie waardoor de mogelijkheid ontstaat om contact te maken met wie je bent los van je geschiedenis; je vrije, altijd aanwezige open presentie. Dan blijk je vreugdevol, helder, krachtig, vredig, liefdevol en wijs te zijn. Vol potentie om in (oude) situaties nieuwe wegen in te slaan, creatief te handelen.

 

 

In 6 avonden krijg je technieken en oefeningen aangereikt die je helpen om open en oordeelloos je ervaringen waar te nemen,  te ontspannen in hoe het is. Je hebt daardoor de mogelijkheid om steeds meer in de openheid van het hier en nu te leven. Te rusten in Zijn. Vandaaruit kan je doen wat je -echt- wilt.

 

De cursus is niet prestatiegericht en meditatie-ervaring is niet nodig.

 

In een groep mediteren werkt ondersteunend en verdiepend en er is ruimte om ervaringen uit te wisselen.

 

Bij Zijnsgeorienteerde meditatie zal je kennis maken met:

 

Meditatie in beweging
Naast de ontspannen werking zal door de focus op je beweging, je geest los komen van het “gebabbel” in je hoofd. Zodoende ontstaat er meer ruimte om de rijkdom te ervaren van wat  is.
Zijnsgeoriënteerde meditatie gebruikt oefeningen uit de Tai-Chi, een van origine Oosterse vechtsport, nu vooral gebruikt voor bewustzijnstraining.


Visualisaties
In Zijnsorientatie gebruiken we beelden als representant van je altijd aanwezige innerlijke vrijheid. Door daar op af te stemmen blijk je o.a. rustiger, helderder, vreugdevoller en liefdevoller te zijn dan dat je dacht.

 

Mindfulness/Zitmeditatie
Al zittend breng je jezelf op een eenvoudige en liefdevolle manier weer thuis. Je hoeft nergens van af en je hoeft jezelf niet te verbeteren. Je kunt dus ontspannen bij hoe het nu is.

Om meditatie te integreren in je dagelijks leven vraag ik van je om thuis minimaal 10 minuen per dag te besteden aan lichaamswerk en meditatie. Dit omdat je de breuk vaker moet maken:  je dagelijkse gewoontepatronen zijn hardnekkig.

 

Na de zes keer is er gratis een individueel gesprek mogelijk rond eigen (persoonlijke) vragen die je hebt. Dit ter ondersteuning van je eigen meditatiebeoefening en je evt. vervolgkeuze. 

 

Praktische informatie

 

Data:         dinsdagavond : start in najaar 2020

Tijd:           20.00u tot 21.30u

Kosten:      € 120,=

Lokatie:     Patioschool De Kleine Prins, Weltevreden 8, De Bilt

Trainer:      Peter Valstar

 

Verlenging is mogelijk.